Ludo regler

Alle kender og elsker det klassiske spil Ludo. Det er et perfekt spil at lære de yngre børn, så I har et godt spil at spille til jeres familieaftener. Reglerne til Ludo er relative nemme, men hvis du lige skal have dem genopfrisket, så kan du læse Ludos regler her.

Antal spillere: minimum 2 og op til 4 spillere.

Tidsrum: Ca. en lille time 

Før du går i gang

Før du går i gang med at spille Ludo, så skal spillepladen opstilles korrekt. Man vælger hver især sin farve. Der findes efterhånden mange versioner af Ludo. Vi vil tage udgangspunkt i det klassiske Ludo, som de fleste af os kender det. Det er med farverne orange, blå, grøn og rød. 

Hver spiller vælger den farve, som de ønsker at være. Dernæst skal fire spillebrikker placeres på ens farveområde. Din terning skal helst gerne have en globus og en stjerne. Hvis du har mistet din Ludo terning, så spiller man med, at en 6’er er globus og en 5’er er en stjerne. Ellers kan I også selv bestemme hvilke tal, der skal erstatte globus og stjernen. 

Spillets overordnet præmis

Ludo handler i det store hele om at få alle spillebrikker rundt om spillepladen og i mål på midten. Det er et ganske sjovt spil, hvor der skal tænkes strategisk. Undervejs i spillet vil du blive udfordret ved at blive slået hjem af dine modstandere. Du kan også få fordele, hvis du slår en globus eller stjerne. Men mere herom senere. 

Sådan spiller du Ludo

Man starter Ludo spillet ved, at alle spillere skal slå en globus/6’er for at komme i gang. Når man har slået en globus/6’er, så må du rykke en af dine spillebrikker ud på spillepladen eller nærmere sagt en globus. Man slår i urets retning.  Så længe du ikke har nogle af dine spillebrikker ude på spillepladen og ikke kun i startfeltet, så har du tre forsøg til at få slået en globus/6’er. 

Hvis du slår en globus/6’er efter, du har fået dine spillebrikker ud, så tæller en globus/ 6’er for et ekstra slag. 

Du rykker dine spillebrikker med det antal af felter, der er tilsvarende til det, der står på terningen. Og du skal rykke det antal, der står angivet på terningen. Det betyder, hvis du slår 4, så rykker du 4 felter. Man følger ligeledes urets retning på spillepladen. 

Kommer du frem til et felt, hvor der allerede står en brik, så bliver den spillebrik slået hjem. Hvis der står to spillebrikker, så er det dig, der ryger hjem. Du må ikke hoppe over dine egne brikker, men du må gerne hoppe over din modstanders spillebrikker. 

Uden for ens felt i midten er der en stjerne. Når du kommer ind mod midten i dit farveområde, så er du i sikkerhed. Man kan kun komme helt ind i midten med det rigtige antal af felter. Det vil sige, at hvis du skal slå 3 for at komme i mål, så kan du ikke komme ind, hvis du slår 4. Så skal du rykke det overskydende antal af tal baglæns fra spillepladens midte. 

Den første spiller, der når ind i midten, vinder spillet!

Det betyder felterne på din spilleplade

På de klassiske spilleplader vil der være stjerner og globusser. Disse har særlige betydninger, som lyder som følgende:

  • Stjerne – Hvis du havner på et felt, hvor der er en stjerne, så får du lov til at tage en genvej. Det kan få dine spillebrikker længere frem i spillet, og derved kan du komme hurtigere i mål inde på midten. Hvis du altså lander på en stjerne, så må du rykke frem til den næste stjerne på spillepladen. Hvis næste stjerne er stjernen, der er ved dit farveområde, så må du hoppe direkte ind i mål. 
  • Globus – Man bruger globus felterne på en spilleplade som et beskyttet område. Det beskytter dig nemlig fra at blive slået hjem fra dine modstandere. Så hvis du slår en globus, så må du rykke hen og blive beskyttet på globussen. Hvis en af dine modstandere lander på dig, der står på en globus, bliver din modstander slået hjem. 

Der er dog en regel om, at man kan have flere beskyttede spillebrikker på sine egne farvede globusser. Derfor kan du ikke have flere spillebrikker stående på en gul globus, hvis du f.eks. er rød.  Så bliver du slået hjem, og det gælder begge dine spillebrikker.